[E8x] Umrüstung GM 6L45 -> ZF 6HP21

Diskutiere Umrüstung GM 6L45 -> ZF 6HP21 im BMW 130i Forum im Bereich Informationen zum 1er E-Modell 2004-2013; Hier nochmal ein kleines Update von meinem Umbau: Ich habe erfahren, dass das Getriebe im Jahre 2012 bereits 67.000 km drauf hatte. Es ist somit...

1. #21 MrMagicMadMax, 05.07.2021
    MrMagicMadMax

MrMagicMadMax 1er-Fahrer(in)

Fahrzeugtyp:
    130i (FL)
    Motorisierung:
    130i
    Modell:
    Hatch (E87)
    Baujahr:
    06/2007
    Vorname:
    Max
    Hier nochmal ein kleines Update von meinem Umbau:
    Ich habe erfahren, dass das Getriebe im Jahre 2012 bereits 67.000 km drauf hatte. Es ist somit äußerst unwahrscheinlich, dass das Fahrzeug in den folgenden 9 Jahren nur noch 1300 km pro Jahr bewegt wurde. Beweise kann ich es aber natürlich nicht. Schalten tut es dennoch gut. Auch hier sind die Schaltvorgänge nicht perfekt identisch, aber der Getriebetyp ist ja auch schon älter und es hat ja wohl doch schon recht viel Laufleistung. Im Vergleich zum 6L45 auf jeden Fall um Welten besser.
    Mittlerweile habe ich noch den übrigen Liter ZF LifeGuard für 10€ und das alte Getriebe für 300€ verkauft. Somit komme ich nun abschließend auf Gesamtkosten von 1136€ für das ganze Projekt.

Symbianas und Champloo gefällt das.
  2. #22 wapster182, 11.04.2022
    wapster182

wapster182 1er-Fahrer(in)

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    Hallo Max,

erstmal vielen Dank für die ausführliche Beschreibung und Dokumentation!
    Ich bin auch sehr interessiert an der Umrüstung auf das ZF Getriebe. Habe einen E88 125i von 2009.
    Soweit ich das im xHP Blog (Converting a 130i from GM to ZF6HP! - Die weltweite Nr. 1 App für BMW 6 und 8 Gang Automatikgetriebe (xhpflashtool.com)) gelesen habe brauche ich zusätzlich auch den Getriebetragbock sowie die beiden Ölkühlerleitungen. Hier ist ein Hinweis vermerkt, dass im Artikel die Nummern für E87 130i entsprechen, aber laut meiner Recherche sind die im E82/E88 gleich?

Was mich auch etwas irritiert hat, ist das im Bild auf der Blogseite ein anderer Getriebetragbock gezeigt wird als die angegebene Teilennummer, oder ist da der alte vom GM abgebildet?

Des Weiteren fand ich eure Disskussion bzgl. Schraubaufnahmen des Wandlers sehr hilfreich bzw. interessant. Mir ist auch aufgefallen, dass es scheinbar Wandler mit 3, 4 und 5 Schraubaufnahmen auf Motorseite gibt. Ohne jetzt mein GM Getriebe auszubauen, kann ich herausfinden welche ich brauche? Das Getriebe mit 5 Aufnahmen hab ich z.B. auch in E87 mit kleinen Benziner (116i, 4-Zylinder) gesehen. Oder gibt es da Unterschiede bzgl. max. belastbares Drehmoment?
    Getriebe aus dem Diesel geht laut einiger Beiträge zuvor nicht, woran liegt das?

Verrätst du mir, welche Werkstatt das bei dir durchgeführt hat? Ich habe bei mir einige im Umkreis angeschrieben, welche aber abgelehnt haben.

Sorry für die vielen Fragen. Ich hoffe, dass du mir eine Rückmeldung geben kannst.
    Danke dir im Voraus!

3. #23 MrMagicMadMax, 11.04.2022
    MrMagicMadMax

Fahrzeugtyp:
    130i (FL)
    Motorisierung:
    130i
    Modell:
    Hatch (E87)
    Baujahr:
    06/2007
    Vorname:
    Max
    Hi Wapster,
    Ja, du brauchst beide Ölkühlerleitungen, den Tragebock und das Halteblech für die Abgasanlage. Nach meiner kurzen Recherche sind die Teilenummern alle gleich wie beim E87. Darauf aber natürlich keine Gewähr.

Keine Ahnung, welcher Tragebock da abgebildet ist, da ich meinen alten entsorgt habe. Aber der mit der Teilenummer 22326795972 hat bei mir auf jeden Fall gepasst.

Grundsätzlich brauchst du auf jeden Fall ein Getriebe aus einem Benziner. Die der Diesel passen allgemein nicht und haben auch andere Wandler. Der Flansch zum Motorblock ist ganz anders von den Schraublöchern her und auch der Anlasser ist anders positioniert. Bei denen aus Benzinern gibt's glaub nur einen Wandler. Nämlich den mit 6 Schrauben. So einen mit 6 Schrauben brauchst du auch. Ich habe eins aus einem Fahrzeug mit N53 Motor genommen, weil der dem N52 sehr ähnlich ist. Ich würde daher schauen, dass du vielleicht auch einen aus einem N52 oder N53 bekommst. Die von 4-Zylinder Fahrzeugen müssten theoretisch auch gehen aber da wird dann auch die Software nicht passen, vermute ich, da die Schaltpunkte anders sind. Das lässt sich natürlich durch Flashen beheben aber konnte ich mir so auch sparen.

Die Werkstatt kann ich Dir mitteilen. Schreib mir doch grad ne PN.

4. #24 wapster182, 11.04.2022
    wapster182

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    Hi Max,

danke für deine schnelle Rückmeldung!
    Dann schaue ich mal nach den Teilen.

Okay, also von der Hardware des Getriebes benötige ich also das vom Benziner mit 6 Schraublöchern am Wandler. Das meinte ich eben auch, nicht 3/4/5 sondern 3/4/6 scheint es zu geben. Es soll also das mit 6 sein. Soweit gut!
    Die andere Seite ist das Thema Software, also wie du schon geschrieben hast bzgl. anderer Schaltpunkte da die Drehzahl/Leistung/Drehmoment natürlich anders ist. Das kann natürlich gut sein, dass es da mit der Standard Software dann nicht passt. Ich würde nach dem Einbau jedoch auch xHP flashen inkl. anderer Maps/Stages, welche dann ja die Original Software inkl. Schaltpunkte überschreiben sollte? Ich hab dazu auch mal ne Anfrage an xHP geschickt, ob durch deren Flash z.B. das Getriebe vom 4-Zylinder Benziner auch kompatibel wird.

PN geht gleich raus! Danke schonmal :)

5. #25 MrMagicMadMax, 11.04.2022
    MrMagicMadMax

Fahrzeugtyp:
    130i (FL)
    Motorisierung:
    130i
    Modell:
    Hatch (E87)
    Baujahr:
    06/2007
    Vorname:
    Max
    Ich hatte damals auch Kontakt zu xHP und die meinten, dass ihre Maps auf den originalen Maps basieren und man auch die stock Map dann flashen kann. Sollte also funktionieren. Ob es noch irgendwelche anderen Unterschiede zwischen den 4-Zylinder und 6-Zylinder Getrieben gibt, weiß ich nicht.

wapster182 gefällt das.
  6. #26 Symbianas, 20.07.2022
    Symbianas

Symbianas 1er-Interessent(in)

Hi, I will attempt to do this swap also. What about VIN of transmission? Did you change it?
    How does xHP know what car you have 120i/125i/128i/130i if you swaped transmission lets say from 120i? I guess by transmission VIN? Will you be able to write 130i map?

7. #27 MrMagicMadMax, 20.07.2022
    MrMagicMadMax

Fahrzeugtyp:
    130i (FL)
    Motorisierung:
    130i
    Modell:
    Hatch (E87)
    Baujahr:
    06/2007
    Vorname:
    Max
    Hi,
    you can flash your EGS with WinKFP and also change the VIN in the process. After that you shouldn't have any problems with xHP.

8. #28 wapster182, 20.07.2022
    wapster182

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    I am currently in the same attempt and had contact with xHP regarding this topic.
    As far as I unterstand, you need to write the DME VIN to the EGS (with WinKFP like Max said in the post above).
    When you connect the xHP App it will check if the Transmission is compatible and get your engine model from the VIN.

Symbianas gefällt das.
  9. #29 Symbianas, 20.07.2022
    Symbianas

Thanks. My car is 128i and has 128i VIN, but its modded to be "130i" with 3 stage intake manifold. Will xHP allow to write 130i maps? Or I will be forced to write only 128i?

10. #30 wapster182, 20.07.2022
    wapster182

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    As far as I know, there are no dedicated 128i maps. It is the same engine as 130i. It is just important to have the compatible ZF transmission. When you go to their „Check Support“ page and choose E Series - 1 - 3 door - the 130i ZF Auto shows up. It is the one that they are writing about in their blog. https://www.xhpflashtool.com/de/blog/converting_a_130i_from_gm_to_zf6hp/

So yes, there are 130i maps to flash and I think they can enable them for 128i. I think you should contact support about 128i Model.

11. #31 Symbianas, 03.08.2022
    Symbianas

So I did the swap. Transmission is working ok, no errors. But when I connect xHP it says "Car not supported" (7591971). Any ideas?
    Did xHP work without issue after your swap?
    I did not flash any software updates. My gearbox is currently with software "7592066".
    Do I need to write my car VIN and update software? I dont want to brick it or something...
    Maybe it would be better to be able to do backup with xHP and then flash new software? I would be safe with backup?
    When you flash xHP does it change VIN? I guess it writes newest firmware?

12. #32 wapster182, 03.08.2022
    Zuletzt bearbeitet: 03.08.2022
    wapster182

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    Yes, you do need to code your VIN from the vehicle to the transmission. You can do this with WinKFP and enabled UIF write (check configuration settings from WinKFP) in comfort mode. I refered to the guide in this thread: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1825883

You may want to backup your TCU coding with NcsExpert and restore it after flashing, because it will be reset.

In my case, the easy update method „update ZUSB“ didn‘t work, because it could not identify my ZUSB (ECU) family automatically. You can identify it manually (which I did) by using the F1 „Identify ECU family“ and entering your ZUSB number 7592066. I just checked it on my install and it refers to the ECU family GKE215 (this was also mine, I think this is always the 6HP21). My number was 7592070, which I think is a newer software.
    Anyway, you also could the get back and select update ECU and select GKE215 and it should update to the latest software. Do not forget to enter you VIN.

The process takes 2-3 Minutes, the EGS is fast to flash. It stayed on 99% for a while (probably 5 seconds but whatever) and almost gave me a heart attack, but went through.
    I highly recommend a full charged battery. Disable all other things like AC, lights, music, etc. Close the door and put the seatbelt in while flashing. Make sure the laptop is charged.

I did it like described - there is no guarantee this is going through error free. Good luck!

Edit: After the flashing, check the VINs of your ECUs with INPA, you should see now the EGS with your entered VIN and the date of the flashing.
    I had some problems as the xHP App still said not compatible and contacted support, after a while it worked (with some tries to delete the car, delete the App, restarting, etc). They did give good support! I was happy.

Symbianas gefällt das.
  13. #33 Symbianas, 03.08.2022
    Symbianas

Thanks. I was a bit afraid, but it went smoothly and very fast compared with DME flashing. So I have my car VIN in all modules now.

Not sure if this applies for me as transmission was from N53 and I guess its ok to reset to my cars default settings with NcsExpert. Will need to test tomorrow. I did a backup though.

However changing VIN in EGS to my cars VIN did not change xHP app error. I am still getting it:

Car not supported
    Unfortunately xHP does not support your vehicle at the moment. (7591971)

Will try to contact xHP support.

14. #34 wapster182, 03.08.2022
    wapster182

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    Happy to hear it worked! Glad I could help with my experience.

The EGS coding can totally be reset - you may just need to code the paddle shifters back in. When flashing with WinKFP, the EGS coding will always be reset. No matter what your car has or is saved in the VIN as equipment, WinKFP will not check your equipment and code it back in. You need to do the coding regarding your equipment to yourself.
    So the transmission will be reset to default transmission coding, not to the default of your car. It is not that important, just to make that clear. I also did not create a backup, I just needed to code the paddle shifters back in. There are just 7 options to code, 3 or them diagnosis stuff I guess. The only interesting options are:

EL_INTERLOCK
    NIC
    PADDLES
    SEAT

What you could try with xHP without support: Do not click on your cars VIN from the list. In fact, delete it (swipe right) from the app and your account. Delete the app. Redownload the app, then log in. Check if the list of cars is empty, if not, delete it again via swiping right. THEN click the connect button with ignition on and adapter connected.
    This way it worked for me suddenly - but I don‘t know if it was this way or xHP changed something on their backend or servers in the meantime. I was in contact via email with them and said I did the swap but I am not sure if they needed to change something. Suddenly it worked.

Symbianas gefällt das.
  15. #35 Symbianas, 04.08.2022
    Symbianas

I did default coding with NCSExpert so I think now it is reset by VIN, these are my current parameters:

I think its xHP backend, because it even requires internet connection after you scan the car. My car does not appear in the list as it is not supported, I always get empty list. I am trying to contact xHP, but maybe I was too eager to get reply and did not get positive response yet, just some kind of misunderstanding, but I hope I will get it eventually.

16. #36 wapster182, 07.08.2022
    wapster182

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    Okay so you flashed empty MAN on EGS, right? Sure, I could have done that too. But in comparison the only option that changed was PADDLES.
    Seems good to me! I have the same.
    Did you ever thought about disabling NIC? Here is some interesting read about that:
    https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1157385

Do you know what the SEAT coding option is?

Any update on this? Did it worked out for you?

Symbianas gefällt das.
  17. #37 Symbianas, 09.08.2022
    Symbianas

This is interesting will need to look into that.

No, I don't know what SEAT is.
    Also I think NIC and EL_INTERLOCK on GM gearbox was nicht_active interesting that its active on ZF. What is Electronic interlock?

Yes, not sure about your case, they said it should work instantly without any changes, but in my case, I have USA car and they did not had USA code in their backend so they resolved it on their side and now its working. Buying license takes some time to validate the perches though...

18. Sacher

Sacher 1er-Liebhaber(in)

Vorname:
    Paul
    NIC is that the torque converter lowers oil pressure while standing in D, for instance while waiting at a red traffic light. The GM gearbox has no hardware for doing that, therefore it is nicht_aktiv. By the way, the 6-gear ZF has, but it isn´t working flawlessly. Therefore, as it created problems with my former factory new mid 2007 120dA, Munich ordered my dealership to code it inactive. Have driven it after for 313kkm (195 t.mls) with no complaints of engine stalling at the traffic lights anymore. On the other hand, on my successor 123dA it is active, up till now with no similar errors. But most probably the fact that I reset the adaptive values once every 1-2 months has a significant influence. Will deactivate it anyway soon though, since... in my 125i I have the GM gearbox, it has a significant more pronounced creep, which in traffic jams is more comfortable (1 pedal drive as opposed to 2 pedal drive with the ZF with active NIC).
    Then to EL Interlock, a term that initially stems from the railroads (in a railroad freight yard indicating which freight car is locating in between which locks), the translation to cars aut. gearboxes is relatively straightforward: electronic indication which gear the gearbox is in. The GM from a hardware/WORM point of view only has this feature in manual, the ZF has it in all situations, which can be enabled so in the instrument cluster you can see it also in S or D. MHD or Alpina Software normally activate it automatically on the box, the latter I have on my 123dA.

wapster182 gefällt das.
  19. #39 wapster182, 09.08.2022
    Zuletzt bearbeitet: 09.08.2022
    wapster182

Fahrzeugtyp:
    125i Cabrio
    Motorisierung:
    125i
    Modell:
    Cabrio (E88)
    Thanks for the detailed insight!

How exactly does the problem with the stalling occures? I would like to know if my 125i (with ZF6HP21 retrofit) has it.

I also reset my EGS adaption values after a few days from putting the ZF in. But I since I reseted the values when switching from P to R or from R to D and loosing the brake it takes 1-2 seconds for the car to move. It is the same if I just let the brake loose or throttle a bit.
    Before the reset, the car would move almost instantly after letting the break loose.

Do you know, what this could be? Should I just wait for the adaptions to learn? But the reset was nearly 1000km ago. They are changing slowly.

20. Sacher

Sacher 1er-Liebhaber(in)

Vorname:
    Paul
    The problem originates in a disadvantuous combination of manufacturing tolerances which cause the pressure in the converter to raise to quickly, the engine can´t react fast enough and stalls. If your gearbox should have had this problem, you would have noticed by now.

That is not normal, it can occur directly after resetting, should be gone after a few times maneuvering though.

Thema:

Umrüstung GM 6L45 -> ZF 6HP21

Die Seite wird geladen...

Umrüstung GM 6L45 -> ZF 6HP21 - Ähnliche Themen

1. 116i Endschalldämpfer Umrüstung

116i Endschalldämpfer Umrüstung: Hallo zusammen, meine Frage ist, kann man einen Endschalldämpfer von einem F20 116i OHNE M Paket umrüsten auf einen F20 116i Endschalldämpfer mit...
  2. Umrüstung Telematik auf 4G

Umrüstung Telematik auf 4G: Hallo zusammen, bei den kläglichen Versuch RTTi zu verlängern ist mir aufgefallen das der Dienst nicht mehr unterstützt wird, da BMW 3G zum...
  3. Lenkrad Umrüstung beim F21 Lci

Lenkrad Umrüstung beim F21 Lci: Hey habe eine Frage bezüglich meines F21 Lci. Und zwar habe ich vor mein standardlenkrad ohne multifunktion durch ein m Lenkrad (natürlich mit...
  4. [F2x] Stereo System Umrüstung auf Harman Kardon Lautsprecher

Stereo System Umrüstung auf Harman Kardon Lautsprecher: Moin Moin Forum, Möchte euch gerne meine Meinung sagen zu Harman Kardon Lautsprecher... Habe Heute schon mal mit den Hinteren Lautsprecher...
  5. Umrüstung auf 8.8 + Apple Carplay

Umrüstung auf 8.8 + Apple Carplay: Hallo, nach langer Zeit ergab sich die Möglichkeit einen 1er BMW (118i, EZ 06/2018) von einem Bekannten zu übernehmen und mir damit einen...